Αθηναϊκό Μουσείο, ένα δείγμα χωρικής αρμονίας

Από την ταυτότητα ενός χώρου, στον οποίο φιλοξενούνται ορισμένα από τα σημαντικότερα κειμήλια και ιστορικά τεκμήρια της νεότερης αθηναϊκής ιστορίας, δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν τρία χαρακτηριστικά κάλλους της πόλης των Αθηνών: ο ρυθμός, οι αναλογίες και η αρμονία. Αυθεντικά εκθέματα, από τα προεπαναστατικά χρόνια μέχρι και τις μέρες μας, αφηγούνται αφενός μεν την έναρξη της στενής σχέσης μεταξύ του ελληνικού και του ευρωπαϊκού πολιτισμού μετά τη σύσταση του Νέου Ελληνικού Κράτους αφετέρου δε την πολυτάραχη ιδεολογική διαδρομή της ελληνικής κοινωνίας από την επανάσταση στη βασιλεία και στη δημοκρατία. Αυθυπαρξία και συμπόρευση, ανεξαρτησία και πολιτικοί δεσμοί με τον δυτικό κόσμο συνέθεσαν ένα αστικό αθηναϊκό τοπίο βασισμένο σε πολλές, σημαντικές -και αρκετές άγνωστες- μικρές ιστορίες.

Η χωροθέτηση των εκθεμάτων προτρέπει τον επισκέπτη να ακολουθήσει μια βασική πορεία ανάγνωσης, παρέχοντας παράλληλα τη δυνατότητα της εξατομικευμένης περιήγησης εντός του μουσειακού περιεχομένου. Ως εκ τούτου, ο μουσειακός χώρος αποκαλύπτεται βαθμιαία σε μια συνεχόμενη γραμμική ροή των ιστορικών γεγονότων και ταυτόχρονα διατηρεί την αυτονομία της εκάστοτε ιστορικής ενότητας, επιτρέποντας στον παραλήπτη να εστιάσει κατά βούληση την ερευνητική ματιά του σε επιλεγμένα τεκμήρια και στις μεταξύ τους σχέσεις. Κάθε επιμέρους τμήμα αποτελεί μια μικρή θεωρητική δομή σε μια χωρική αγκαλιά διαπνεόμενη από την αίσθηση σεβασμού, αγάπης, ενδιαφέροντος και προστασίας, με την οποία διασώθηκαν από τις αθηναϊκές οικογένειες όλα εκείνα τα στοιχεία του παρελθόντος για να φωτίσουν την αλήθεια στο παρόν μας, αφού συλλέχθη-καν, συντηρήθηκαν και εκτέθηκαν από τον Πρόεδρο του Συλλόγου των Αθηναίων, τον Ελευθέριο Γ. Σκιαδά και τους ανθρώπους που στήριξαν το όραμά του.

Η διακριτική διάταξη των ενοτήτων, οι φυγές βάθους, τα εννοιολογικά ζεύγη έργων, οι οπτικές γεφυρώσεις, η επιλογή των υλικών, οι χρωματικές παλέτες και ο θερμός φωτισμός διαμορφώνουν την απαραίτητη ατμόσφαιρα οικειότητας, αγαλλίασης και ήρεμης ισχύος, που οφείλει να εκπέμπει η νέα κατοικία των ιστορικών στοιχείων της Αθήνας. Η συνολική αρχιτεκτονική σύνθεση εδράζεται στους κανόνες του κλασσικού συντακτικού, επιτρέποντας να προσαρμοστούν μικρές πινελιές σύγχρονου λεξιλογίου, προκειμένου να διατυπωθεί η θέση ότι το κλασσικό δεν αποτελεί στυλιστική επιλογή αλλά θεμελιώδη συνθήκη της αρχιτεκτονικής.

Η ΕΠΙΚΥΚΛΟΣ υποστήριξε την κατασκευή του Αθηναϊκού Μουσείου, στο πλαίσιο των δράσεων της Ακαδημίας Πολιτισμού, με στόχο την ανάδειξη και εξέλιξη του πολιτισμού στην πόλη μας.

Αρχιτεκτονική μελέτη: Δρ. Παναγιώτης Πάγκαλος, Αρχιτέκτων, Αναπληρωτής Καθηγητής ΠΑΔΑ
Κατασκευή: ΕΠΙΚΥΚΛΟΣ τεχνική κατασκευαστική
Φωτογραφίες: Νίκος Παπαγεωργίου, Infinite Moments Interior – Exterior Photography

Δείτε περισσότερα για το έργο στο link