Η ΕΠΙΚΥΚΛΟΣ, κατέκτησε το βραβείο «Best High-End Construction & Renovation Company 2024 – Greece» στα ετήσια BUILD’s Construction & Engineering Awards του Ηνωμένου Βασιλείου. Η σημαντική αυτή διάκριση αποτελεί αναγνώριση της αφοσίωσής μας στη δημιουργία και κατασκευή υψηλής ποιότητας έργων με έμφαση στο σύγχρονο design, την υψηλή αισθητική και τη βιωσιμότητα.
Με διεθνή διάκριση στα "BIG SEE Interior Design Awards 2024” το έργο μας “Acropolis Penthouse”
Με τη σπουδαία διεθνή διάκριση “BIG SEE Interior Design Awards 2024” τιμήθηκε το ρετιρέ στην Ακρόπολη, για τον εσωτερικό σχεδιασμό των Ghost Designers. Το έργο σε αρχιτεκτονική μελέτη των SquareOne και κατασκευή από την ΕΠΙΚΥΚΛΟΣ, ξεχώρισε για την αισθητική του και το υψηλού επιπέδου αποτέλεσμα, ενώ προτάθηκε και για Grand Prix award στην κατηγορία residential.
Η κατοικία 160m2 του 5ου ορόφου στο κέντρο, στην περιοχή της Ακρόπολης, προσφέρει μια ξεχωριστή εμπειρία κατοίκησης, μέσα από την σκηνοθεσία διαφορετικών περιβάλλοντων με έναν κινηματογραφικό τρόπο. Οι ιδιοκτήτες, έχοντας στενή επαφή με τον καλλιτεχνικό χώρο και πολλές διεθνείς αναφορές από ταξίδια, θέλησαν να μεταδώσουν την ανάγκη τους να ζουν σε έναν χώρο αντάξιο των εμπειριών τους, ένα περιβάλλον που θα ανθίζει σε κάθε του γωνιά.
Η αρχιτεκτονική, το interior design και η κατασκευή λειτουργούν όλα μαζί και συνδιαλέγονται με τον χώρο θυμίζοντας σκηνή από ταινία του Greenaway.
“Πρόκειται για έναν συνδυασμό από διαφορετικά σκηνικά ανά δωμάτιο, με το καθένα να έχει το δικό του ιδιαίτερο αποτύπωμα, χρωματικά, διακοσμητικά και εν τέλει αισθητικά. Είναι σαν διαφορετικά επεισόδια από μια ταινία, που όμως όλα μαζί συνθέτουν μια αρθρωτή μεν, συνολική όμως αφήγηση.” περιγράφει ο Κώστας Πουλόπουλος του αρχιτεκτονικού γραφείου SquareOne.
Το ευρύχωρο ρετιρέ βρίσκεται σε μια προνομιακή τοποθεσία του κέντρου. Το Αθηναϊκό μοτίβο ξεδιπλώνει ανάμεσα από τις κεραίες των ταρατσών, δίνοντας την αυθεντική εικόνα της πόλης, ενώ στο βάθος η εμβληματική θέα της Ακρόπολης με τον Παρθενώνα, αποτελεί το κέντρο της αφήγησης. Στην άλλη όψη του διαμερίσματος η θέα περιλαμβάνει εικόνες από τον λόφο του Φιλοπάππου μέχρι και τον Πειραιά.
Το νήμα της αφήγησης ξεκινά από τη στιγμή που εισέρχεται κάποιος στο διαμέρισμα. Ο διάδρομος αποτελεί το πέρασμα από τον “κανονικό” Αθηναϊκό χώρο στο περιβάλλον του διαμερίσματος, μέσα από ένα μοναδικό οπτικό, αισθητικό και κινητικό σενάριο. Η διάθεση με τον κάθε χώρο να έχει τη δική του ατμόσφαιρα, ξεκινά από την είσοδο, με το διάφωτο από το claustra τούνελ και τον σκηνογραφικό φωτισμό, να προδιαθέτει για ότι πρόκειται να ακολουθήσει.
“Σκόπιμη ήταν η ανάμιξη στοιχείων από διαφορετικούς πολιτισμούς και περιόδους, μέσα από χρώματα, υλικά και υφές, προς τη δημιουργία ενός μοναδικού χώρου που ξεχωρίζει για το ισχυρό αποτύπωμά του.” εξηγεί ο Νίκος Παπαχαραλάμπους από τους Ghost Designers, που ανέλαβε την εσωτερική μελέτη του χώρου.
Η κάτοψη του ρετιρέ αντιμετωπίστηκε με τέτοιο τρόπο που τέμνει την κατοικία σε δύο ζώνες, την κοινόχρηστη και την ιδιωτική. Με την ιδιωτικότητα να αποτελεί σημαντικό στοιχείο στο brief των ιδιοκτητών, ο επισκέπτης που εισέρχεται στο διαμέρισμα, οδηγείται απευθείας στους χώρους διημέρευσης, με τη βοήθεια ενός δρύινου δαπέδου σε διάταξη ψαροκόκκαλο “chevron”.
Διασχίζοντας τον εντυπωσιακό διάδρομο της εισόδου, η πρώτη οπτική επαφή στο βάθος είναι με τον χώρο της κουζίνας και την κοινόχρηστη τραπεζαρία. Διαφορετικά στοιχεία και λεπτομέρειες συνθέτουν ένα σκηνικό με έντονες αναφορές στην Κούβα και την κουλτούρα της.
Η ξυλεία αμερικάνικης καρυδιάς σε συνδυασμό με τις επιφάνειες με υφή ορειχάλκου, ταπετσαρίες από ρατάν, ανάγλυφα ριγωτά κρύσταλλα, και ιταλικό μάρμαρο Giallo Siena συνθέτουν την υλικότητα της κουζίνας που υπογραμμίζεται από το χειροποίητο πολύχρωμο μαρμάρινο μωσαϊκό που καλύπτει το δάπεδο σε αυτή την περιοχή. Στο τελείωμα του μωσαϊκού υπάρχει ένα βοηθητικό καθιστικό μπροστά από μία τζαμαρία με θέα προς τον βράχο της Ακρόπολης, με την επιλογή του κόκκινου βελούδου στην ταπετσαρία του να παραπέμπει σε στοιχεία γειτονικών κτισμάτων.
Μια νησίδα συνδέει οπτικά την κουζίνα με την τραπεζαρία, ενισχύοντας τη συνέχιση των υλικών της κουζίνας στην οροφή, ενώ παράλληλα λειτουργεί σαν άξονας συμμετρίας ως προς την άνοψη. Ο γύψινος διάκοσμος της οροφής και οι, ιδιαίτερης αισθητικής, ανεμιστήρες έρχονται να υποστηρίξουν τον θεματικό χαρακτήρα των δύο αυτών χώρων.
Αριστερά, δια μέσου μιας ιδιαίτερης μεταλλικής κατασκευής που παραπέμπει σε έργα του Μόραλη, διακρίνεται ο χώρος του καθιστικού. Το καθιστικό σχεδιάστηκε γύρω από ένα κεντρικό τζάκι ελεύθερης τοποθέτησης στρογγυλού σχήματος το οποίο αναρτάται από την οροφή, με τους καναπέδες και τα υπόλοιπα κινητά έπιπλα να ακολουθούν αυτήν την καμπυλότητα. Ο διαχωρισμός με τους γειτονικούς χώρους γίνεται με τολμηρό τρόπο μέσω της υλικότητας του δαπέδου το οποίο καλύπτεται από πλάκες τραβερτίνης και μικρότερες πλάκες από μάρμαρο μαύρου χρώματος που εναλλάσσονται σχηματίζοντας ένα κλασσικό, αυστηρά ορθοκανονικό μοτίβο. Όλη η σύνθεση δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα και ισχυρή αντίθεση με τις καμπύλες μορφές της επίπλωσης. Ο χώρος συμπληρώνεται από μία επιβλητική, ειδικά σχεδιασμένη κατασκευή από καρυδιά, με κλασσικά αλλά και σύγχρονα στοιχεία, η οποία εκτελεί χρήσεις βιβλιοθήκης, δισκοθήκης, κάβας, γραφείου και αποθηκευτικού χώρου, ενώ εσωκλείει και τμήματα του μηχανολογικού εξοπλισμού.
“Στο έργο αυτό επενδύσαμε πολύ στη χρήση χρωμάτων, δίνοντας στον κάθε χώρο τη δική του ξεχωριστή ταυτότητα. Για τον λόγο αυτό δεν χρησιμοποιήσαμε συμβατικά χρώματα, αλλά ασβεστοχρώματα που είναι βαμμένα στη μάζα τους και προσφέρουν βάθος. Έτσι ο κάθε τοίχος, μέσα από τις υφές υποσυνείδητα διηγείται πολλές μικροϊστορίες.” αναφέρει ο κ. Πουλόπουλος.
Στην άλλη πλευρά του διαμερίσματος αναπτύσσεται η ιδιωτική ζώνη, που περιλαμβάνει δύο υπνοδωμάτια και έναν χώρο με διπλή χρήση γραφείου και ξενώνα. Η πρόσβαση στο γραφείο-ξενώνα, γίνεται από τον κεντρικό διάδρομο μέσω μιας «κρυφής» πόρτας που εξωτερικά εντάσσεται σε μία επένδυση από ταπετσαρία. Η εντυπωσιακή θέα προς τον Παρθενώνα από το συγκεκριμένο δωμάτιο ενέπνευσε σημαντικά στον σχεδιασμό του που χαρακτηρίζεται από αυστηρή γεωμετρία και ουδέτερους χρωματικούς τόνους. Βασικά συνθετικά στοιχεία αποτελούν οι επενδύσεις σε τοιχοποιίες από τραβερτίνη, η ξυλεία δρυός τόσο σε επίπεδες επιφάνειες όσο και σε ειδικά κατασκευασμένες αυλακωτές επιφάνειες, καθώς και οι επίτοιχοι ταμπλάδες με επίχρισμα από γρανιτοκονία. Η επίπλωση αποτελείται από γραφείο ειδικής κατασκευής με κρυφό μηχανισμό ανύψωσης και από εντοιχισμένο καναπέ που έχει τη δυνατότητα να μετατρέπεται σε διπλό κρεβάτι.
Στο παιδικό δωμάτιο αναπτύσσεται μια πιο ήρεμη σύνθεση από επενδύσεις σε ουδέτερους, θερμούς τόνους, ανοιχτόχρωμη ξυλεία δρυός σε συνδυασμό με rattan επιφάνειες στις κατασκευές των ερμαρίων, και μία μοναδική ταπετσαρία που το συνδέει με τη γενικότερη αισθητική της κατοικίας. Χαρακτηριστική είναι η καμάρα που δημιουργεί μία φιλόξενη εσοχή για το κρεβάτι.
Στο κοινόχρηστο λουτρό είναι έντονη η παρουσία των καμπύλων μορφών. Από το ιδιαίτερο μοτίβο στις πλάκες του δαπέδου, μέχρι την γεωμετρία των ειδικών μεταλλικών κατασκευών, τα σχήματα και οι μορφές συνυπάρχουν και επαναλαμβάνονται σε διαφορετικές εκδοχές υλικότητας και κλίμακας. Ο πάγκος όπου βρίσκεται ο νιπτήρας είναι επενδεδυμένος με μάρμαρο “Rossa Portogallo” το οποίο συνεχίζει και στον τοίχο ως ριγωτή ανάγλυφη επιφάνεια. Η περιοχή του ντους ορίζεται από μία δίφυλλη πόρτα σε σχήμα καμάρας αποτελούμενη από μεταλλικό πλαίσιο και ριγωτό ανάγλυφο τζάμι, ενώ στηρίζεται πλευρικά σε δύο συμμετρικά τοιχία με καμπύλη απόληξη. Τα ντουλάπια του μπάνιου σε ξύλο καρυδιάς διατηρούν τη γραμμικότητα από τα μοτίβα των υπόλοιπων υλικών ενώ παρέχουν τον απαραίτητο αποθηκευτικό χώρο.
“Μία από τις βασικές τεχνικές που εφαρμόστηκε σε όλους τους τοίχους και τις οροφές της κατοικίας, αγκαλιάζοντας όλους τους γύψινους διάκοσμους και τα σοβατεπί, ήταν η εφαρμογή γρανιτοκονίας. Η ίδια τεχνοτροπία χρησιμοποιήθηκε για τις επενδύσεις των λουτρών σε δάπεδα, τοίχους, οροφές μπανιέρες & ντουζιέρες.” αναφέρει από την ΕΠΙΚΥΚΛΟΣ ο μηχανικός υπεύθυνος εργοταξίου Παναγιώτης Ούτος.
Το master υπνοδωμάτιο ακολουθεί τη σκηνοθετική προσέγγιση του διαμερίσματος, με το δικό του ξεχωριστό θεατρικό χαρακτήρα. Μεγάλες, βαριές κουρτίνες κινούνται με μηχανισμό, καλύπτοντας κατά περίπτωση όλους τους τοίχους του δωματίου, προσφέροντας ακόμη περισσότερο ιδιωτικότητα στον χώρο. Στο πίσω μέρος του υπνοδωματίου βρίσκεται walk in closet, η οποία έχει επίσης τη δυνατότητα να ενωθεί ή να απομονωθεί από τον υπόλοιπο χώρο.
Ένας ιδιαίτερος φωτιστικός θόλος έχει τοποθετηθεί στο κέντρο του υπνοδωματίου πάνω από το κρεβάτι, παρομοιάζοντας το κέλυφος ενός αχινού. Το στοιχείο αυτό αποτελεί αναφορά στη γενικότερη ιδέα του σχεδιασμού του διαμερίσματος, κι έρχεται απευθείας από τους πολλούς και εμπνευσμένους διαλόγους με τους ιδιοκτήτες. Ο θόλος-αχινός έγινε το σταθερό σύμβολο του τι ζητείται από αυτόν τον χώρο: δομή, οργάνωση αλλά και πολλαπλότητα, πλούτο και γενναιοδωρία της μορφής.
“Η τολμηρή χρωματική παλέτα του κυρίως υπνοδωματίου καθορίζεται από τον θόλο που δεσπόζει στην οροφή, ο οποίος είναι ζωγραφισμένος στο χέρι. Το ειδικού σχεδιασμού κεφαλάρι ενισχύει το στοιχείο της καμπύλης στον χώρο και υπογραμμίζεται από τα σφαιρικά δρύινα πόδια του κρεβατιού.” εξηγεί ο κ. Παπαχαραλάμπους.
Το δωμάτιο διαθέτει ensuite μπάνιο, το οποίο έχει τη δική του ξεχωριστή ταυτότητα. Ακολουθεί μία αισθητική χαμάμ που απορρέει από στοιχεία όπως τα επιχρίσματα σε απόχρωση terracotta, τα χειροποίητα πλακάκια μαροκινού τύπου “zellige”, τα γεωμετρικά μοτίβα σε διάτρητα διαχωριστικά και μία χειροποίητη τοιχογραφία που απεικονίζει ένα παγώνι. Τα διαφορετικά επίπεδα ορίζουν τις ξεχωριστές λειτουργίες, ενώ ταυτόχρονα οδηγούν στην εντυπωσιακή κτιστή μπανιέρα που επικοινωνεί άμεσα με την εξωτερική βεράντα μέσω μιας ημικυκλικής τζαμαρίας της οποίας τα τζάμια έχουν τη δυνατότητα να ανοιγοκλείνουν.
“Η γενικότερη δυσκολία στην κατασκευή αφορούσε στο γεγονός ότι κάθε γωνιά και κάθε μικρή λεπτομέρεια, διαθέτει ιδιαίτερα υλικά και εφαρμογή διαφορετικών τεχνικών, που απαιτούσαν προσοχή στην εφαρμογή και μεγάλη έμφαση στη λεπτομέρεια.” τονίζει ο κ. Ούτος.
Η μη τυπική επίπλωση στους χώρους, μέσα από το σχεδιασμό και τις ειδικές κατασκευές σε έπιπλα και ντουλάπια είναι ένα ακόμη χαρακτηριστικό της κατοικίας. Τα έπιπλα αλληλεπιδρούν με τα αρχιτεκτονικά στοιχεία του χώρου, προσφέροντας λειτουργικότητα στην κατοικία και μια πιο ποιοτική εμπειρία στους ιδιοκτήτες.
“Ξεχωριστό παράδειγμα αποτελεί ο γωνιακός καναπές στην κουζίνα, μπροστά από το μεγάλο τετράγωνο παράθυρο με την υπέροχη θέα στην Ακρόπολη, ο οποίος δημιουργεί μια ζεστή γωνιά την οποία θέλεις να κατακτήσεις.” αναφέρει ο κ. Πουλόπουλος.
Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε ακόμη και στα κουφώματα του διαμερίσματος, συνδυάζοντας δύο υλικά (ορείχαλκος & ξύλο) και τρία χρώματα, ώστε να δοθεί εσωτερικά μια ξεχωριστή ταυτότητα στο συνολικό αποτέλεσμα, διατηρώντας παράλληλα εξωτερικά το ύφος της πολυκατοικίας.
Το σύστημα κλιματισμού και αερισμού σε συνδυασμό με την ενδοδαπέδια θέρμανση εξασφαλίζουν κάθε εποχή του χρόνου ιδανικές συνθήκες θερμικής άνεσης και κατάλληλο αερισμό σε κάθε χώρο του διαμερίσματος.
Τέλος όλες οι Η/Μ εγκαταστάσεις ελέγχονται από σύστημα αυτοματισμού ΚΝΧ, προσφέροντας στον χρήστη τη δυνατότητα της απομακρυσμένης εποπτείας και του ανασχεδιασμού στον χειρισμό.
Η ανακαίνιση του διαμερίσματος αυτού, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της υψηλής σημασίας της συνεργασίας πελάτη με αρχιτέκτονα, interior designer και κατασκευαστή.
Οι επιθυμίες και το όνειρο των ιδιοκτητών, η σύλληψη της ιδέας από τον αρχιτέκτονα και η μεταφορά της στο σχέδιο, η μαεστρία στην επιλογή και τον συνδυασμό των κατάλληλων υλικών από τον interior designer, και τέλος η εμπειρία και η ικανότητα της κατασκευαστικής εταιρείας να διαχειριστεί και να διεκπεραιώσει άψογα ένα έργο τέτοιας λεπτομέρειας και αισθητικής, υπήρξαν τα συστατικά που τελικά οδήγησαν σε ένα αποτέλεσμα πολύ ιδιαίτερο, πολύ ξεχωριστό, για το οποίο, σήμερα, στο τέλος αυτής της διαδρομής, μπορούμε να είμαστε όλοι μας πολύ περήφανοι!
Αρχιτεκτονική μελέτη: SquareOne, Κώστας Πουλόπουλος, Χριστίνα Χρηστιά, Κωνσταντίνα Κουσαρή
Interior Design: Ghost Designers, Νίκος Παπαχαραλάμπους, Σέργιος Ηλίας
Κατασκευή: ΕΠΙΚΥΚΛΟΣ κατασκευαστική
Διαχείριση & επίβλεψη έργου: ΕΠΙΚΥΚΛΟΣ, Παναγιώτης Ούτος
Η/Μ μελέτη: KG Consultants
Μελέτη φωτισμού: LUUN
Τοιχογραφίες: Μιχάλης Κιούσης
Φωτογραφίες: Νίκος Παπαγεωργίου, Infinite Moments Interior – Exterior Photography
Δείτε περισσότερα για το έργο εδώ